Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.

Więcej informacji można znaleźć w Polityce Cookies.

Nazwa Wydział Zdrowia, Polityki Społecznej i Aktywizacji Zawodowej
Adres ul. Graniczna 21
41-300 Dąbrowa Górnicza
Kontakt
Telefon
Fax
32 295 67 65, 32 295 68 93
32 295 96 54, 32 262 61 43
 
Godziny pracy Poniedziałek   7:30-15:30
Wtorek           7:30-15:30
Środa             7:30-15:30
Czwartek        7:30-18:00
Piątek            7:30-13:00
Naczelnik Wydziału Joanna Mizera   tel. 32 295 67 65
Referat Finansowy Zastępca Naczelnika, Kierownik Referatu Agnieszka Grobelna tel. 32 295 67 65
Zadania Referatu Finansowego 1. Opracowywanie informacji o stanie mienia komunalnego jednostek, dla których Wydział jest nadzorującym i koordynującym.
2. Realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w tym:
- przygotowywanie i uzgadnianie treści porozumień zawieranych przez Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej, dotyczących ponoszonych wydatków oraz otrzymanych przez gminę dochodów tytułem zwrotu wydatków przez inne powiaty na utrzymanie dzieci w rodzinach zastępczych oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- prowadzenie rozliczeń w zakresie ponoszonych wydatków oraz otrzymanych dochodów na opiekę
i wychowanie dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo - wychowawczych,
- naliczanie odsetek przysługujących naszej gminie z tytułu nieterminowo wpływających należnych dochodów z wyżej wymienionego tytułu.
3. Realizacja zadań dot. działalności jednostek, dla których Wydział jest nadzorującym oraz jednostek budżetowych wskazanych w pkt 1 ppkt 2, tj.:
- analiza i ocena planów finansowych opracowanych przez jednostki,
- analiza zasadności wykorzystania środków finansowych przydzielonych z budżetu, będących w dyspozycji jednostek,
- analiza zasadności proponowanych przez jednostki zmian w planach finansowych,
- analiza realizacji budżetu jednostek,
- przeprowadzanie doraźnych kontroli finansowych.
4. Realizacja zadań mających na celu przekazywanie do Wojewody Śląskiego zwrotu dotacji celowej z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego lub zasiłków pomocy społecznej, pomocy materialnej dla uczniów oraz zwrot składek na ubezpieczenia zdrowotne za osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku, które finansowane były z dotacji budżetu państwa.
5. Realizacja zadań mających na celu przekazywanie środków finansowych tytułem wpłaty na pokrycie szacunkowych kosztów postępowania egzekucyjnego prowadzonego na podstawie tytułów wykonawczych w stosunku do dłużników (w tym dłużników alimentacyjnych).
6. Prowadzenie spraw finansowych związanych z rozliczaniem środków finansowych przyznawanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
7. Sporządzanie miesięcznych harmonogramów płatności.
8. Uzgadnianie z Wydziałem Księgowo - Budżetowym wykonania planu wydatków i dochodów budżetowych.
9. Wnioskowanie do starosty o zatrzymanie lub zwrot prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego.
10. Przygotowywanie i przesyłanie do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego sprawozdania w zakresie wykorzystania dotacji celowej z budżetu państwa przeznaczonej na składki zdrowotne dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia społecznego.
11. Wnioskowanie do Wojewody Śląskiego o środki finansowe z budżetu państwa przeznaczone na ubezpieczenie zdrowotne dzieci przebywających w Placówce Opiekuńczo - Wychowawczej "Przystań".
12. Opracowywanie dokumentów wynikających z pełnienia funkcji podmiotu tworzącego dla Zagłębiowskiego Centrum Onkologii Szpital Specjalistyczny im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej będących podstawą do podejmowania decyzji.
13. Realizacja zadań związanych z nadzorem nad Zagłębiowskim Centrum Onkologii Szpital Specjalistyczny im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej w zakresie określonym w art. 121 ustawy o działalności leczniczej.
14. Realizacja zadań dot. udzielania dotacji z budżetu miasta dla Zagłębiowskiego Centrum Onkologii Szpital Specjalistyczny im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej, w tym ich rozliczanie.
15. Realizacja zadań związanych z udzielaniem dotacji na finansowanie działalności Centrum Integracji Społecznej, w tym m.in. przygotowywanie umów, rozliczenia finansowe, sporządzanie sprawozdań.
16. Podejmowanie działań związanych z przeprowadzaniem konkursów i udzielaniem dotacji na realizację zadań własnych gminy dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku (w tym kontrola wykorzystania dotacji i jej rozliczenie) z obszaru ochrony i promocji zdrowia oraz działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa.
17. Rozliczanie opłat za wyżywienie i zakwaterowanie dzieci pozbawionych opieki i wychowania rodziców, umieszczonych przez sąd w zakładzie opiekuńczo - leczniczym, w zakładzie pielęgnacyjno - opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej.
Referat Zdrowia, Profilaktyki Uzależnień i Polityki Społecznej Kierownik Referatu Beata Kościow tel. 32 295 67 65
Zadania Referatu Zdrowia, Profilaktyki Uzależnień i Polityki Społecznej 1. Nadzór nad działalnością i realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych podległych Wydziałowi tj.: Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Żłobka Miejskiego.
2. Realizacja zadań związanych z Placówką Opiekuńczo-Wychowawczą "Przystań", Domem Pomocy Społecznej "Pod Dębem", Powiatowym Zespołem do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, Dziennym Domem "Senior - WIGOR" oraz Środowiskowym Domem Samopomocy.
3. Realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem konkursów na stanowiska dyrektorów nadzorowanych jednostek oraz jednostek budżetowych wskazanych w pkt 2.
4. Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną.
5. Realizacja zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym prowadzenie Rejestru Żłobków i Klubów Dziecięcych oraz nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi, opiekunami dziennymi w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki.
6. Wydawanie zezwoleń na prowadzenie placówek wsparcia dziennego.
7. Realizacja zadań w zakresie udzielania schronienia oraz zapewniania posiłku i niezbędnej pomocy osobom bezdomnym.
8. Realizacja zadań dotyczących porozumień zawieranych w sprawie pokrywania kosztów uczestnictwa osób niepełnosprawnych w Warsztatach Terapii Zajęciowej.
9. Podejmowanie działań związanych z przeprowadzaniem konkursów i udzielaniem dotacji na realizację zadań własnych gminy dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku (w tym kontrola wykorzystania dotacji i jej rozliczenie) z obszaru przeciwdziałania patologiom społecznym i profilaktyki uzależnień.
10. Realizacja programów z obszaru polityki społecznej skierowanych do mieszkańców miasta, m.in. Programu Dąbrowska Rodzinka.pl., Karta Dużej Rodziny oraz sporządzanie sprawozdawczości z ich realizacji.
11. Ustalanie potrzeb zdrowotnych mieszkańców Dąbrowy Górniczej.
12. Realizacja zadań związanych z opiniowaniem planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.
13. Podejmowanie działań oraz sporządzanie sprawozdań dot. Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego.
14. Realizacja zadań związanych z ustalaniem rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych znajdujących się na terenie Dąbrowy Górniczej w celu dostosowania go do potrzeb mieszkańców oraz zapewnienia dostępu do świadczeń w porze nocnej, dni świąteczne oraz wolne od pracy.
15. Współpraca ze społecznym koordynatorem do spraw osób niepełnosprawnych.
16. Realizacja zadań dot. działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
17. Realizacja zadań związanych z funkcjonowaniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
18. Podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie polityki antyalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii w mieście, a w szczególności:
- realizacja działań dot. zwiększenia dostępności do pomocy terapeutycznej, rehabilitacyjnej, psychologicznej i prawnej dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych,
- współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i osobami fizycznymi działającymi na rzecz osób uzależnionych i prowadzącymi działania profilaktyczne.
19. Opracowywanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, ich realizacja, koordynacja oraz sporządzanie sprawozdań i raportów z ich realizacji.
20. Wnioskowanie do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego o środki finansowe na realizację zadań z zakresu pomocy i polityki społecznej, finansowanych z budżetu państwa oraz koordynacja działań w zakresie zawieranych umów i porozumień.
21. Realizacja zadań  dot. programów i projektów finansowanych ze środków zewnętrznych.
22. Podejmowanie działań w zakresie realizacji zadań edukacyjnych, kampanii informacyjnych, organizacji imprez, udziału w miejskich, regionalnych i ogólnopolskich akcjach i programach dot. obszaru ochrony zdrowia (w tym działalności na rzecz osób niepełnosprawnych), profilaktyki uzależnień, przemocy w rodzinie oraz wykluczenia społecznego, w myśl założeń zawartych m.in. w Narodowym Programie Zdrowia, Narodowym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii.
23.Wyłanianie (w tym w drodze konkursów) realizatorów programów zdrowotnych i profilaktycznych, w tym koordynacja ich realizacji wraz z rozliczaniem finansowo - merytorycznym.
24. Prowadzenie działań związanych z zawiadamianiem właściwego sądu o przeniesieniu dziecka umieszczonego w Placówce Opiekuńczo - Wychowawczej na podstawie orzeczenia Sądu.
25. Podejmowanie działań wynikających z zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi dot. udzielania świadczeń i wsparcia na rzecz osób nietrzeźwych.
26. Realizacja zadań związanych z zabezpieczeniem na terenie miasta świadczenia usług polegających na stwierdzaniu zgonów osób zmarłych w miejscach publicznych i niepublicznych, w przypadku gdy funkcjonariusz policji będący w miejscu, w którym znajdują się zwłoki nie będzie mógł ustalić lekarza, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 2126).
27. Realizacja zadań wynikających z ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Referat Aktywizacji Zawodowej i Działalności Gospodarczej Kierownik Referatu Krystyna Mańka tel. 32 295 68 28
Zadania Referatu Akltywizacji Zawodowej i Działalności Gospodarczej 1. Analiza wniosków o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych i występowanie do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych celem uzyskania opinii  o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej.
2. Wydawanie zezwoleń, decyzji odmownych, decyzji w sprawie cofnięcia i wygaśnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontrola działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem.
3. Naliczanie opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wprowadzanie do systemu rejestru opłat przypisów i odpisów dot. należności z ich tytułu.
4. Przyjmowanie oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych oraz przeprowadzanie kontroli w zakresie zgodności ze stanem faktycznym danych w złożonych oświadczeniach.
5. Planowanie dochodów budżetowych z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń alkoholowych.
6. Przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o uzyskaniu, cofnięciu lub wygaśnięciu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
7. Realizacja nadzoru sprawowanego przez Prezydenta Miasta nad Powiatowym Urzędem Pracy.
8. Realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem konkursów na stanowisko dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy.
9. Współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Dąbrowie Górniczej w zakresie organizowania prac społecznie użytecznych.
10. Współpraca i współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania ze szczególnym uwzględnieniem funduszy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na realizację zadań z zakresu promocji i aktywizacji zawodowej.
11. Realizacja zadań w zakresie przyjmowania, przesyłania i niszczenia wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także współpraca z ministrem właściwym do spraw gospodarki w powyższym zakresie.
12. Udzielanie informacji o przedsiębiorcach z historii zbioru ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta przed przekazaniem wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także o podmiotach wykreślonych z ewidencji działalności gospodarczej przed dniem 1 lipca 2011 r.
13. Koordynowanie realizacji spraw związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej za pośrednictwem elektronicznego punktu kontaktowego (ePK).
14. Prowadzenie ewidencji pól biwakowych oraz innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie.
15. Sporządzanie wykazu podmiotów, w których ma być wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.
16. Udzielanie pomocy publicznej przedsiębiorcom, wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy publicznej (de minimis) oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: Lena Gabrysiak, tel. 32 295 96 21
siedziba: Urząd Miejski, 41-300 Dąbrowa Górnicza, ul. Graniczna 21
termin posiedzeń: każdy czwartek, w godz. od 15.30 do 17.30
tel. 32 295 96 08
parter, pokój nr 13 (od strony dyżurki Straży Miejskiej)
Punkt Konsultacyjno - Informacyjny siedziba: ul. Adamieckiego 13, pok. Nr 6
(budynek Przychodni "MERKURY", wejście z boku od strony garaży)
tel. (32) 262 97 02      

Bezpłatnych  porad udzielają:
- we wtorki w godz. od 16.00 do 18.00 - pedagog, specjalista terapii uzależnień,
- w piątki w godz. od 16.00 do 18.00 - psycholog, specjalista psychoterapii uzależnień.
Punkt ds. Uzależnień od Narkotyków siedziba: ul. Adamieckiego 13 pok. Nr 6
(budynek Przychodni "MERKURY", wejście z boku od strony garaży)
tel. (32) 262 97 02
   
Bezpłatnych porad i konsultacji w każdy poniedziałek w godz. od 11.00 do 17.00 udzielają specjaliści terapii uzależnień - psycholog i pedagog.
Szczegóły publikacji
Szczegóły publikacji
Data ost. zmiany 2018-10-23 08:46:57
Data utworzenia 2003-07-15
Data udostępnienia 2003-07-16 11:22:46
Osoba odpowiedzialna Joanna Mizera
Udostępnił Agnieszka Przybyszewska